here

Śniadania białkowo-tłuszczowe – czy warto?

Skąd u mnie zainteresowanie takimi śniadaniami? Wszystko zaczęło się, kiedy zrobiłam kompleksowe badania, a wyniki przyniosłam do dietetyczki. Edyta (która prywatnie jest moją bliską koleżanką) ma ogromną wiedzę i olbrzymie doświadczenie z pracy z pacjentami. Zaufałam jej i zmieniłam podejście do odżywiania o 180 stopni.

Podczas analizy moich badań okazało się, że mam insulinooporność, problemy z tarczycą i niedobory. Dostałam zalecenia żywieniowe, w których m.in padła propozycja 3-4 posiłków dziennie i śniadań białkowo-tłuszczowych.

Wiedziałam, że sytuacja jest poważna, wiedziałam, że muszę wprowadzić zmiany, mocno ograniczyć spożywanie słodyczy (tu następuje szloch pełen rozpaczy) i wziąć odpowiedzialność za swoje zdrowie i samopoczucie.

kanapki z białkowo-tłuszczowym chlebem z awokado, jajkiem w koszulce i wegańskim bekonem

Czy śniadania białkowo-tłuszczowe są dla każdego?

Nie ma idealnego śniadania odpowiedniego dla każdego. Każdy z nas jest inny, prowadzimy inny tryb życia, mamy inne cele i stan zdrowia. Dlatego nie powiem, że śniadania B-T są idealne dla każdego, bo byłaby to nieprawda, ALE grunt to sprawdzać i testować różne rozwiązania. Każdy powinien mieć dietę uszytą na miarę dlatego polecam Wam dowiedzieć się więcej na temat tych śniadań.

Śniadania B-T są szczególnie zalecane w przypadku insulinooporpnosci, cukrzycy typu II, podwyższonej glukozy, wysokiego cholesterolu i trójglicerydów.

Ale jeśli

po 2-3h od zjedzenia śniadania czujesz głód
podjadasz między posiłkami
odczuwasz spadek energii w ciągu dnia
To zdecydowanie polecam przestawienie się na śniadania B-T choćby na tydzień. To pomoże Ci sprawdzić jakie korzyści odczuje Twoje ciało i jak wpłynie to na Twoje samopoczucie.

Śniadania B-T nie są polecane dla osób z hipoglikemią lub sportowców intensywnie trenujących w pierwszej połowie dnia.

Śniadanie białkowo-tłuszczowe, czyli jakie?

Nie istnieją sztywne zasady komponowania śniadań białkowo-tłuszczowych. Przyjmuje się, że o śniadaniu białkowo-tłuszczowym możemy mówić, wtedy gdy posiłek zawiera większą ilość białek i tłuszczy, przy zmniejszonej ilości węglowodanów.

Posiłek MOŻE zawierać węglowodany, ale niewielką ilość.

Ja słysząc to odetchnęłam z ulgą. Ta informacja sprawiła, że dałam śniadaniom białkowo-tłuszczowym szansę i zaczęłam kombinować.

Gofry B-T z bitą śmietaną kokosową

Korzyści ze śniadań białkowo-tłuszczowych

To co ja zauważyłam to dłuższe poczucie sytości. Nie czuję głodu nawet do 5-6 godzin! Dla mnie to genialna opcja. Najbardziej efektywna i produktywna jestem rano. Wtedy mam wysoki poziom energii i mogę się skupić na zadaniu. Niestety po zjedzeniu węglowodanowych śniadań (owsianka, kanapki na słodko, jaglanka) czułam głód już po 2-3 godzinach. Odczuwałam też spadek energii, które uniemożliwiał efektywną pracę. Chciało mi się spać! Co więcej, jedząc węgle na śniadanie, podjadałam w ciągu dnia. Zdecydowanie nie służyło to mojej sylwetce.

Dzięki białkowo-tłuszczowym śniadaniom mam więcej energii w pierwszej połowie dnia, mam święty spokój, bo poczucie sytości chroni mnie przed podjadaniem i przed łażeniem do kuchni. Jem trzy (maksymalnie) cztery posiłki dziennie.

Co jeszcze jest ważne?

Budzi nas podwyższony poziom kortyzolu, który w ciągu dnia sukcesywnie spada. Wieczorem czujemy zmęczenie m.in dlatego, że poziom kortyzolu jest niski. Jeśli spożywamy węglowodany, zwiększa się w naszym krwiobiegu poziom glukozy. Na to odpowiada trzustka, produkując insulinę. Insulina zbija poziom cukru we krwi. Jeśli więc zjadamy na śniadanie węglowodanowy posiłek to podbijamy insulinę jeszcze bardziej. Śniadania białkowo-tłuszczowe nie powodują tak gwałtownych skoków.

Alternatywa dla owsianki

Czy śniadania B-T pomogą mi schudnąć?

Możesz jeść przez rok najlepiej skomponowane śniadanie BT, ale jeśli zjadasz niezdrowy obiad oraz kolację i jeszcze wciągniesz słodycze to nie ma mowy, że schudniesz. Do tego trzeba podejść holistycznie, samo zdrowe śniadanie nic nie zmieni!

Jeśli natomiast wprowadzisz zmiany do swojego jadłospisu, utrzymasz ujemny bilans kcal to schudniesz. Nie traktuj śniadań B-T jak czarodziejskiej różdżki, która zmieni wszystko. To tak nie działa. Niestety.

Czy można jeść owoce na śniadanie białkowo-tłuszczowe?

Tylko niektóre i powinny być one dodatkiem do śniadania, a nie jego głównym składnikiem. W grę wchodzą m.in truskawki, maliny, borówki, jagody czy jeżyny.

Czy możliwe jest śniadanie B-T bez jajek, nabiału i glutenu?

Oczywiście, że tak! Kiedy przerzuciłam się na śniadania białkowo-tłuszczowe zaczęłam tworzyć swoje przepisy. Wiedziałam od Edyty, że dobrze jest jeść 2 maksymalni 3 śniadania z jajkami w ciągu tygodnia (pod warunkiem, że jajek nie ma w pozostałych posiłkach). Kombinowałam, kombinowałam i stworzyłam listę 40 przepisów, które zamknęłam w swoim nowym kulinarnym e-booku. Większość stanowią przepisy wegańskie, niemal wszystkie są bez glutenu.

Czy można jeść śniadania na słodko?

Oczywiście! Nie mogłabym jeść ciągle śniadań na słono. W e-booku znajdziecie też słodkie śniadania. Pamiętajcie, że mleko kokosowe jest słodkie, a na jego bazie można stworzyć sporo śniadań. Tak samo mąka migdałowa, kokosowa czy owoce leśne.

Czy można jeść chleb?

Takiego klasycznego pszennego, żytniego, razowego NIE. Nie wyobrażam sobie śniadań bez chleba, dlatego stworzyłam przepis na chleb białkowo-tłuszczowy. Znajdziecie go w pełnej wersji e-booka

Kanapki z hummusem

Mój nowy e-book ze śniadaniami białkowo-tłuszczowymi

W moim najnowszym e-booku, którego premiera już na dniach podzielę się przepisami na białkowo-tłuszczowe śniadania. Śniadania będą w trzech kategoriach: wegańskie (ich będzie najwięcej), wegetariańskie (z jajkami i serem) oraz semiwegetariańskie (z rybami i owocami morza).

Ten e-book powstał we współpracy z dietetyczką Edytą Sołek-Trojnar, która trzymała pieczę nad przepisami i zadbała o to byśmy naprawdę mieli do czynienia z posiłkami białkowo-tłuszczowymi. Edyta, obliczyła też makroskładniki i kaloryczność każdego dania.

Jestem na maksa dumna z tej publikacji i nie mogę się doczekać premiery. Będzie na dniach! E-book będzie zawierał 39 przepisów i będzie kosztował 50zł!

Pobierz pokazową wersję e-booka z całym spisem treści i 3 przykładowymi przepisami:

Póki co możecie pobrać pokazową wersję i zobaczyć listę przepisów.

Zapisz się na listę

Kup e-booka

14 komentarzy
    1. Ja też sobie nie wyobrażałam, a teraz jedzenie co 2-3h jest zbyt częste dla mnie 🙂

  1. Super! Ja także zmagam się z insulinoopornością i hashimoto i dieta białkowo-tłuszczowa to moja codzienność przy wszystkich posiłkach 🙈 Czekam na e-booka śniadaniowego ale na tym nie przestawaj! Jeszcze obiady i kolacje!🙊

  2. A ja już mam mętlik w głowie od tych wszystkich “pomysłów” na posiłki / diety .Naprawdę czuję się zmęczona tymi zmieniającymi się trendami , raz owsianki i śniadanie węglowe bo węgle dostarczają energię, teraz od pewnego czasu śniadania tłuszczowo-białkowe jako nowe rozwiązanie.Wcześniej przykazy jedź co 2-3 godziny ect. teraz ogranicz i stosuj “okno” podczas którego jesz, do tego keto i inne cuda wianki.Nie wiem czy nie dochodzimy do sufitu i nie mamy czym się zająć ,że wymyślamy kolejne teorie.Nie bierz Eliza tego do siebie ,to moje ogólne przemyślenia na ten mix wariacji i nowych pomysłów co jeść czego nie jeść ,jak jeść,kiedy ćwiczyć,co ćwiczyć …….

    1. I ja się z Tobą bardzo zgadzam. Tez miałam dość dlatego zrobiłam kompeksowe badania j zaniosłam je do dietetyczki która powiedziała jak wyglada mój stan zdrowia

      Dała mi indywidualne zalecenia (dotyczące jedzenia, suplementacji bo miałam sporo niedoborów). Musisz wiedzieć ze dietetyka się zmienia i jej założenia tez. Dlatego tak bardzo polecam robienie badań i analizowanie ich przez dietetyka który się naprawdę na tym zna i jest na bieżąco!

      Ja dziś odebrałam wyniki badań i tarczyca jest w świetnym stanie, a insulinoopornosc jest dużo „mniejsza”. Także to działa!

      Rozumiem Cię, bo to męczące kiedy dochodzą do nas sprzeczne wiadomości, ale grunt to sprawdzić co jest najlepsze dla nas!

Dodaj komentarz

Email nie bedzie widoczny.