Zdrowy jadłospis #8

Kolejny zdrowy jadłospis, w którym udowadniam, że można zjeść smacznie i zdrowo bez konieczności spędzania długich godzin w kuchni. Dania są proste i szybkie w przygotowaniu. Jeśli nie macie pomysłu na śniadanie, drugie śniadanie, obiad, przekąskę lub kolację, rzućcie okiem na moje propozycje.

Śniadanie: Koktajl z owsianką, owocami i awokado
Mam swoją sypką śniadaniową mieszankę, która składa się z płatków owsianych, otrębów różnego rodzaju, siemienia lnianego i sezamu. Nakładam cztery duże łyżki tej zdrowej mieszanki, dodaję do niej mały jogurt naturalny, ulubione owoce i kawałek awokado. W tym wypadku wykorzystałam sezonowe owoce, tj. truskawki, nektarynki i melona.
DIETETYCZNE INFO: Nie bez powodu owsianka jest nazywana królową śniadań. Ziarno owsa jest źródłem węglowodanów, błonnika, białka i aminokwasów złożonych. Ciekawostką jest to, że owies zawiera substancje likwidujące zły nastrój i działające antydepresyjnie. Płatki owsiane zawierają też cenne kwasy tłuszczowe (NNKT; kwasy nie tylko działają zbawiennie na nasze narządy wewnętrzne, ale też na naszą skórę – nawilżają ją „od środka”).

owsianka koktajl

Drugie śniadanie: Jajecznica na maśle z cebulą i kurkami
Zaczynamy od oczyszczenia kurek – przekładamy je do wysokiego naczynia, posypujemy solą i zalewamy wrzątkiem. Kurki uniosą się do góry, a piasek lub ziemia opadną na dno. Na rozgrzaną patelnię wrzucamy pokrojoną w kostkę cebulę i dusimy. Kiedy cebula zmięknie, dodajemy kurki i dusimy do miękkości, a następnie dodajemy jajka i przyprawy. Podajemy z kromką razowego chleba i pomidorami.
DIETETYCZNE INFO: Wszyscy doskonale wiemy, że grzyby są ciężkostrawne. Nie jest jednak prawdą teoria na temat tego, że nie mają one żadnych wartości odżywczych. Kurki zawierają śladowe ilości witamin z gruby B1, C, PP i E oraz składników odżywczych (cynk, wapń, fluor, jod, potas). Ciężko jednak stwierdzić, że są to produkty wartościowe. Nie sposób się jednak oprzeć grzybom, zwłaszcza w sezonie. Jajka są z kolei źródłem pełnowartościowego białka, które jest łatwo przyswajalne przez nasz organizm. Dzięki jajkom do organizmu dostarczana jest również spora dawka nienasyconych kwasów tłuszczowych.

jajecznica z kurkami

Obiad: Razowe naleśniki z malinami i masłem orzechowym
Naleśniki z razowej mąki to moje popisowe danie. Co rusz wymyślam nowe smakowe kombinacje i zaskakuję gości kształtem naleśników – w formie serca, koła, kwiatka czy po prostu zrolowane. Do tego ulubiona konfitura, masło orzechowe albo twarożek wymieszany z miodem. Nie obejdzie się bez sezonowych owoców.
DIETETYCZNE INFO: Zamiast białej mąki użyjcie razowej. Różnica w smaku jest minimalna, a mąka razowa jest o wiele bardziej wartościowa. Jest ona m.in. źródłem błonnika, żelaza i magnezu.

naleśniki

Przekąska: Domowe lody bez mąki, mleka i jajek
To moje ostatnie odkrycie. Wystarczy zamrozić ulubione owoce,  aby cieszyć się pysznymi i zdrowymi domowymi lodami. Od czterech dni testuję przeróżne smakowe kombinacje, póki co w czołówce są lody o smaku bananowo-orzechowym i bananowo-truskawkowym. Tutaj przepis
DIETETYCZNE INFO: Zamiast sklepowych lodów, które są wypełnione konserwantami i sztucznymi barwnikami, warto sięgnąć po zdrową alternatywę. Doskonale wiemy, co znajduje się w składzie naszych lodów i możemy się nimi zajadać bez wyrzutów sumienia. Wartość kaloryczna (banan + garść truskawek) jest raczej niewielka, w sam raz na podwieczorek.

domowe lody bez jajek i śmietany

Kolacja: Sałatka z kaszą pęczak, granatem i kolendrą
Jest to jedna z moich ulubionych sałatek. Za sprawą kaszy jest sycąca, słodka dzięki granatowi, a słoność zapewnia jej feta. Do tego świeża kolendra, która swoim aromatem zabiera nas w okolice basenu Morza Śródziemnego.
DIETETYCZNE INFO: Kasza pęczak ma same zalety – jest tania i ma najwięcej wartości odżywczych spośród kasz jęczmiennych. Kasza jest bogata w witaminy z grupy B: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), PP (niacyna), B6 (pirydoksyna) i kwas foliowy. Zawiera też żelazo, przez co jest polecana osobom zagrożonym anemią. Moim zdaniem jest to najsmaczniejsza z kasz.

saatka-z-pczakiem-granatem-i-kolendr-1050x697

Detox
Zdrowa dieta to nie wszystko. Należy mieć świadomość tego, że każdego dnia jesteśmy narażeni na szkodliwe substancje i toksyny, które znajdują się w naszym otoczeniu. Nagromadzenie związków toksycznych w naszym organizmie może powodować przemęczenie, zaburzenia koncentracji, złe samopoczucie lub obniżenie sprawności fizycznej. Jak się przed nimi bronić, a dokładniej jak szybko pozbyć się ich z naszego organizmu?
DIETETYCZNE INFO: Od prawie dwóch miesięcy testuję suplement diety Hepatil Detox, w którego skład wchodzi chlorella, wyciąg z karczocha i cholina. Chlorella oprócz tego, że zawiera ogromne ilości białka, beta karotenu, żelaza i wapnia, działa oczyszczająco na wątrobę i nerki. Cholina pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu wątroby i przyczynia się do prawidłowego metabolizmu tłuszczów, a wyciąg z karczocha działa żółciotwórczo, żółciopędnie i antyoksydacyjnie. Dzięki Hepatilowi, wiem, że mój organizm ma wsparcie w oczyszczaniu organizmu z toksyn. Więcej rad dotyczących detoksykacji możecie przeczytać tutaj.

hepatil detoxWpis powstał w ramach kampanii reklamowej Hepatil Detox

49 Comments
    1. 5 kg? 😮 Patrząc na zdjęcia w ogóle tego po Tobie nie widać 🙂 Ja ostatnio odniosłam swój mały sukces, udało mi się zrzucić 3 kg, jeszcze 4 i będę skakać do nieba 😉

  1. Eliza, jak robisz takie fajne, puszyste naleśniki? Jeszcze nie trafiłam na idealny przepis… Podasz proporcje składników? 🙂

    1. Właśnie jeśli chodzi o podróżowanie to to jest jedyny minus – NIE DA SIĘ oprzeć tym wszystkim pysznościom, a niestety rzadko zdarza się tak, że człowiek się więcej rusza niż je, bo im więcej się rusza na wakacjach (przynajmniej ja tak mam ;)), tym więcej się je :/ Poza tym przy zmianie klimatu w moim przypadku apetyt jeszcze rośnie 😛

  2. jak dla mnie strzał w 10 🙂 wiesz od wczoraj zaczęłam jeść zdrowo i szukałam czegoś takiego do tego ćwiczenia i mam nadzieję w sierpniu wskocz w ulubiony kostium 😛
    uwielbiam Ciebie za ten wpis !!! 🙂

  3. Czesc Elizka, ale pyszności! ja niestety z innej beczki ,otoz zachorowlam na twoja nowa selme która ostatnio prezentowalas na blogu,malych jest pelno ale problem jest wlasnie z ta srednia ,Twój kolor jest idelalny! nie mogę nigdzie znaleźć tej sredniej może wiesz gdzie jest dostepna ,mysle o internecie..serdecznie pozdrawiam!

  4. Robiłam kilkukrotnie kurki w tym roku,również z makaronem.Uwielbiam te grzyby,ale zwykle wybieram u Pani,która ma najczystsze,dotąd nie znałam dobrego sposobu na szybkie ich oczyszczenie.A przyznaję,że to dla mnie zmora:-) Koktajl jest ciekawy,chyba się skusze i ta sałatka z granatem.Uwielbiasz banany,a mnie one drażnią w postaci papki.Nie wiem dlaczego,bo kiedyś uwielbiam jeść nawet przejrzałe.Fajny wpis,konkrety:-)

  5. OMG, jakie to cudne wszystko! az zgłodnialam.

    A to masło orzechowe to kupne jest czy sama robisz? (pamietam ze kiedys o tym pisalas) dodajesz to niego jeszcze zwyklego masla?

    1. podczas blendowania rób przerwy. Ja podczas robienia tego masła zabiłam blender. Drugi umarł podczas produkcji lodów (robiłam 4 pod rząd). Teraz kupiłam trzeci i mam nadzieje, że przeżyje

    2. Oki dzięki za radę!
      Ps. Widzisz mój komentarz dotyczący leku hepatilu (odmienia się? :D) na temat skutków?

  6. Sekretem nie jest, że będąc na wakcjach mamy więcej możliwości do złamania diety.
    Ale trzeba po prostu znaleźć punkt środkowy i nie przesadzać i nadmiernie rzucać się na jedzenie 🙂 Ja niedługo jadę na wakacje i wiem, że nie dam się i nie przytuję! 🙂

  7. Kurki nie wychodzą gumowate przy potraktowaniu ich wrzątkiem? Mama mi zawsze tak mówiła i już nie wiem kogo słuchać 🙁

  8. Eliza od kilku dni słyszę o mojego męża „Zrobisz te dobre bananowe lody z bloga”? 😀 Codziennie muszę mrozić owoce i miksować. Dzięki!! ;P

  9. Eliza dopiero dziś nadrabiam zaległości w Twoich wpisach i Twój jadłospis jest ok pod warunkiem, że 4 posiłki węglowodanowe, które zaproponowałaś rozłożysz na dwa dni. W ciagu dnia, zwłaszcza będąc na diecie powinno się zjadać dwa posiłki wglowodanowe. jesli koktajl na śniadanie to na druge jajecznica bez chleba. Jeśli sałatka na kolację to bez kaszy, same warzywa i białko.

    1. Madzia, warto dodać, że codziennie biegam 40min. Węgle są niezbędne. Nie wiem o jakiej diecie mówisz, ale chyba o jakiejś 1000kcal, ja mam na myśli racjonalną dietę, nie głodówkę. Kolacje jem 2-3h przed snem. Nie wytrzymałabym na samych warzywach i serku wiejskim

    2. to, ile ktoś potrzebuje węglowodanów, zależy od trybu życia. jak ktoś uprawia sport to i przed treningiem (1,5 godziny) powinien zjeść posiłek z węglami, i po treningu (jak najszybciej) tak samo, a przecież jeszcze trzeba mieć siły do pracy, więc rano też jakieś zdrowe węgle się przydadzą (zwłaszcza, że to co rano zjemy zazwyczaj jest w całości spalane)… no i wychodzi na to, że 3 posiłki węglowodanowe dla osoby aktywnej to raczej norma, 2 to za mało 😛

    3. Znaczy się dziewczyny, że do złej dietetyczki chodziłam 🙂 serio Wam to mówię. Tak mi rozpisała dietę w okresie kiedy chodziłam do pracy. Pobudka 4:50 zjadałam w ciągu godziny zazwyczaj albo banana, albo jogurt naturalny. Nie byłam w stanie nic innego w siebie wcisnąć. Z resztą do tej pory tak mam. Za trzy godziny jadłam w pracy śniadanie z weglowodanami, potem coś bez węgli i znów z węglami obiad, a potem dwa posiłki bez. Było ciężko zwłaszcza, że praktycznie codziennie ćwiczyłam po godzinie zazwyczaj na zajęciach tbc. Piłam wody 3l i to mi do tej pory zostało. Schudłam wtedy 12 kg w 4 m-ce, ale czasami było bardzo ciężko. Dodam, że jestem pielęgniarką więc pracę mam właściwie fizyczną i chodziłam spać nie raz o 23-ej i ciężko mi było od 15 tej do tej godziny wytrzymać bez czegoś z węglowodanami. zapychałam się orzechami, albo migdałami 🙂 aaaa i jeszcze owoce jadałam tylko do 18tej. Teraz różnie bywa, ale waga stoi w miejscu.

    4. ja nie chodziłam do żadnej dietetyczki, za to mój były jest wieloletnim sportowcem i własnie jego radziłam się w kwestii żywienia stricte pod treningi, tak że wiem z pewnego źródła, że sportowcowi 2 posiłki z węglami dziennie raczej nie wystarczą. .. no i opierając się na własnym doświadczeniu też nie sądzę, żebym w dniu treningów chodziła najedzona jedynie o tych dwóch porządniejszych posiłkach (przed i po treningu)

  10. co do lodów, to słyszałam takie pogłoski, że i tak jedząc nawet te mocno kaloryczne, organizm potrzebuje dużo energii do ogrzania ciała po lodach, więc wydatek energetyczny i te kalorie z kupnych lodów się w miarę bilansują 😛
    a co do domowych lodów, Ty robisz raczej sorbet, ale u jadłonomii widziałam ostatnio fajny przepis na domowe lody, również bez mleka (krowiego), jajek czy mąki, tylko tamte są o wiele bardziej czasochłonne

  11. Hej:) jesli chodzi o nalesniki to polecam te z nieprazonej kaszy gryczanej. Mega zdrowe i super latwe w przygotowaniu. Wystarczy namoczyc nieprazona kasze, zalac swieza woda i zmiksowac:) prazyc na patelni (pierwszy najlepiej smazyc na oleju kokosowym)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>